Oct 7, 2010

:: Budak terlajak pandai ::

Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut:"Apa sebenarnya masalah awak, Abu?" 

Lalu Abu menjawab, "Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki
UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!". 

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua
mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan. 

Pengetua: Apa 3 x 3? 
Abu: 9 
Pengetua: Apa 6 x 6? 
Abu: 36 

Pengetua terus bertanyakan soalan2 berdasarkan tahap pencapaian murid2 UPSR dan si Abu mampu menjawab tiap soalan yang diberikan. Lalu pengetua memandang Cikgu Murni dan berkata, "Saya rasa murid ini sepatutnya berada di darjah 6", 
Lalu Cikgu Murni berkata pada pengetua, "Saya ada soalan saya sendiri, boleh tak saya ajukan pada Abu?". Pengetua dan Abu bersetuju. 

Cikgu Murni: Apa yang lembu ada 4 di badan, tapi saya cuma ada dua? 
Abu: (berfikir) Kaki 

Cikgu Murni: Apa yang ada di dalam seluar kamu tapi tidak pada seluar saya? 
Abu: Saku 

Cikgu Murni: Apa yang bermula dengan huruf "K" akhir dengan "A", ianya berbulu, berbentuk oval, nyaman dan mengandungi lapisan nipis keputihan? 
Abu: Kelapa 

Cikgu Murni: Apakah yang masuk keras dan berwarna "pink", bila keluar lembik dan melekit? 

Mata Pengetua terbuka luas dan sebelum sempat dia menahan, siAbu terus menjawab. 

Abu: Gula-gula getah (Bubblegum) 

Cikgu Murni: Apa yang mereka lakukan, lelaki secara berdiri, wanita secara duduk dan anjing secara tiga kaki? 

Mata Pengetua sekali lagi terbuka sangat2 luas dan sebelum dia sempat hendak menahan si Abu terus menjawab. 

Abu: Bersalaman 

Cikgu Murni: Baik, sekarang saya akan ajukan soalan berbentuk siapakah saya, okay? 
Abu: Baik Cikgu 

Cikgu Murni: Awak memasukkan batang kedalam saya. Awak ikat saya untuk saya berdiri. Saya kebasahan sebelum awak. 

Pengetua kelihatan resah dengan soalan yang diajukan oleh Cikgu Murni. 

Abu: Khemah 

Cikgu Murni: Jari memasuki saya. Awak menggesel-gesel saya bila awak teringatkan saya. Lelaki idaman akan mendapat saya dahulu. 

Pengetua semakin resah dan tidak selesa. Lantas terus meneguk segelas Nescafe 3in1. 

Abu: Cincin perkahwinan 

Cikgu Murni: Saya ada bermacam-macam saiz. Bila saya sakit saya akan meleleh. Bila saya keluar, banyak tisu yang akan digunakan. Bila awak hembuskan saya, akan berasa lega. 

Sekali lagi pengetua rasa amat resah dengan soalan yang di ajukan oleh Cikgu Murni dan ingin
membantah, tapi si Abu mendahuluinya. 

 Abu: Hidung 

Cikgu Murni: Saya batang yang keras. Hujungnya tajam. Saya akan datang dan masuk engan lajunya.


Abu: Anak panah 

Cikgu Murni: Sekarang saya akan ajukan soalan dalam Bahasa Inggeris, okay?  
Abu: Okay 

Cikgu Murni: What word starts with a 'F' and end in 'K' that means lot of heat and excitement?  
Abu: Firetruck 

Cikgu Murni: What word starts with a 'F' and ends in 'K' & if you dont get it you have to use your hand.  
Abu: Fork 

Cikgu Murni: What is it that all main have one of. It's longer on some main than on others, the pope does not use his, and a man gives it to his wife after they are married?  
Abu: Surname 

Cikgu Murni: What part of the man has no bones but has muscles, lots of veins and loves pumping?  
Abu: Heart 

Pengetua menghembuskan nafas kelegaan bila mendengar jawapan yang diberikan oleh si Abu, lantas berkata "Baik hantar murid ini ke Universiti Malaya; jawapan yang saya fikirkan semuanya salah".  

P/s: Jika jawapan anda semua salah, anda adalah sama spesies dengan pengetua yang mempunyai pemikiran kuning... ..hehehe

14 : potpetpotpet:

hafizah_ismail said...

owh..pndai betul!hahaha

Farien said...

hafizah_ismail : tue rr... pandai giler kan..

mRa said...

pandaaaaaaaaaai2..
meh2 masuk UM

Farien said...

mra : diterima ke dia kalau masuk UM hnye krn cerita lwak nie... huhu

ASaDa RyutaRo said...

hahahaha... sengal betul soalan untuk menguji kepandaian. kalau jawab jawapan yang difikirkan pengetua, maksudnya abu boleh ambil alih tempat pengetua! =P

Farien said...

asada : mesti kamo pon berpk seperti pengetua kan... haha

Al said...

ok,sape yg tak brfikir mcm pengetua d cni? adekah?? haha

Farien said...

Al : saya..saya... ( smbil melompat).. haha... poyo kan...?

apik pehe said...

hahaha..hebat giler dak tu..langsung xder pikir hijau..

Farien said...

apik : hah.. nie sah.. apik de pk bnda hijau kuning kan...?

inSan leMoh sEgalo2nyo said...

nasib baik aku pikir coklat :)
beh masuk oxford ni ngee~~

Farien said...

insan lemah : yoyo oo... jer..ahhaa

Shino said...

perhh..mmg solan mncabar 2..ahaha...

Farien said...

shino-->> yee... saya sendiri pown tercabar... haha